İşverenin kısa bir çalışma süresi içinde tam zamanlı bir çalışanı işe alması yasaya aykırıdır. Normal olarak, haftalık çalışma süresi 3’te en az 1 oranında azaldığında ve kısa süreli uygulandığında, işveren çalışma süresinin sosyal güvenlik primlerini ödemek ve ücreti bankaya ödemek zorundadır. Mini istihdam paketi ile kısa süreli istihdam ve işten çıkarılma yasağı bir ay uzatıldı. İşveren bu süre zarfında ücretsiz izin için başvurabilir. Ödenmemiş izni olan bir çalışan hiçbir şekilde istihdam edilemez.

salgın sırasında, yaklaşık 3.5 milyon insan kısa zamanlı çalışıyor.

Kısa bir çalışma döneminde sosyal güvenlik primlerinin ödenmemesi, emekliliği yaklaşan ancak prim günü eksik olan kişilerin emeklilik tarihini geciktirebilir. Prim gününü tamamlayanların emeklilik tarihinde gecikme yoktur.

Aslında kısa süreli bir işte çalıştınız ve bunu kanıtlayabilirseniz, iş sözleşmesini haklı olarak feshedebilirsiniz. Bu durumda, kıdem tazminatınızı talep ederek işinizden ayrılabilirsiniz. Ancak, bu hakkı kullanırken, iş sözleşmesini noter aracılığıyla feshetmek yararlıdır. Uyarı mektubunda, kısa süreli çalışmaya maruz kaldığınız veya ücretsiz izinli olduğunuz dönemde istihdam edildiğinizi, ücretlerinizin ödenmediğini ve sosyal güvenlik priminin ödenmediğini vurgulayarak, çalışanın iş sözleşmesini feshetmesine izin veren İş Kanununun 24.maddesinin birinci fıkrasının ikinci fıkrası. Alt paragrafta sona erdiğinizi vurgulamalısınız.

Sosyal güvenlik katkılarınızın mahkeme yoluyla ödenmesini talep edebilirsiniz. İşverenin retrospektif prim ödemesine Rıza göstermesi, kısa süreli istihdam sırasında yasalara aykırı davrandığını kabul etmek anlamına gelir. Bu nedenle, kendi özgür iradesiyle prim ödemeye istekli olmayacaktır.

ÇALIŞMAYA DEVAM EDECEK KİŞİ EMEKLİLİK DİLEKÇESİNİ NE ZAMAN SUNMALIDIR?

Emeklilik dilekçesi ne zaman verilmeli? Emekli maaşı alırken tekrar sigortalı ve maaşlı bir işte çalışmak mümkün müdür?

Emekli maaşını aldıktan sonra aynı işyerinde sosyal güvenlik destek primi (SGDP) ödeyerek çalışmaya devam edecek kişilerin önce sosyal güvenlik merkezine veya il Müdürlüğüne başvurmaları ve ne zaman emekli olacakları hakkında yazılı bilgi istemeleri gerekir. Bu mektubu aldıktan sonra, işverene emekli maaşı alacağınızı ve tekrar çalışmaya devam edeceğinizi bildirmelisiniz. Gerekli hazırlıkları yaptıktan sonra, işveren ayın son gününde işten çıkar. Emeklilik dilekçenizi işverenin imzaladığı gün SGK’ya teslim etmelisiniz. İşveren, SGDP’YE tabi bir çalışan olarak, ertesi gün yeniden giriş işleminizi gerçekleştirir. Böylece, çıkış-giriş süreci herhangi bir boşluk veya çakışma olmadan tamamlanır. Emeklilik maaşı da 1 Eylül’den itibaren geçerlidir.

SSK ve BAĞ-KUR üyeleri için, başvuru tarihini takip eden ayın başından itibaren geçerli olmak üzere emeklilik maaşı verilir. Örneğin, 1 Temmuz-31 Temmuz tarihleri arasında emeklilik dilekçesi sunanlar 1 ağustos’tan itibaren başlayacak. Yukarıda açıkladığım konu, emeklilikten sonra aynı yerde çalışmaya devam edecek kişiler için geçerlidir.

Emeklilikten sonra çalışmayı bırakan veya daha sonra başka bir işte çalışacak olan kişiler, doğum tarihinden itibaren yaşın tamamlandığı tarihten itibaren Ayın herhangi bir gününde bir dilekçe sunabilirler.

2002 YILINDA SİGORTAYA GİRENLER 3600 GÜN İÇİNDE ÜST DÜZEY TAZMİNAT ALABİLİR Mİ?

Sigortam 17 yıl önce başladı. Pandemi nedeniyle işe başlayamadım. Bir haftalık izinde kullandım, sonra işveren kısa süreli bir iş ödeneği için başvurdu. 3600 günlük primim var. İşten ayrılıp kıdem tazminatımı alabilir miyim?

İş Kanununa tabi çalışanların, kamuoyunda bilinen 15 yıllık sigorta için 3600 prim günü ile kıdem tazminatı alabilmeleri için, ilk sigortalının 8 Eylül 1999’dan önce çalışmaya başlaması gerekir. 8 Eylül 1999’dan sonra çalışmaya başlayan tüm kadın ve erkek çalışanlar, sigorta başvurusunda bulunmadan 25 yıllık Sigorta ve 4500 prim günü veya en az 7000 prim günü tamamlamış olmalıdır. Sigorta girişiniz 2003 yılında olduğu için, henüz her iki koşulu da yerine getiremezsiniz. Bu durumda, gönüllü olarak ayrılamaz ve kıdem tazminatınızı alamazsınız.

2 Comments

1. Merhaba benim sorum olcak geçen yıl Mart. Ayının sonunda sigorta çıkış oldu pademiden dolayı temuzda aynı işe geri başladım sigorta yapmadılar aynı iş veren pandemiyi bahane etiller her an kapanabilir diye kasıma kadar çalıştım aralıkta çıktım pirimle çalışıyordum benim ne yapmam lazım kısa çalışma bildirimde yapmadılar, tazminat veya bir hakkım varmı acaba?

1. Sanırım temmuz 2021 e kadar pandemi sigortası devam ediyor.işten çıkarma söz konusu değil. Tazminat hakkı ölmez.